Абетка ігрової психології.
Гра - одне з чудових явищ життя та є складним психологічним процесом і є життєво необхідною. Будь-яка гра народжується як би з наслідування процесу праці, але разом з тим має від нього чітку відмінність. Працююча людина робить у багатьох випадках не те, що йому в дану хвилину хотілося б. Вступаючи ж в гру, людина задовольняє в першу чергу потребу в розвазі і утвердженні себе як особи. В процесі гри її учасник зазвичай ставить перед собою ряд завдань, а саме: взяти верх, перемогти, виграти; приємно провести час; задовольнити потребу нервової системи в ігровому азарті; підвищити свої здібності або окремі сторони характеру і підняти гру до рівня мистецтва. Будь-яка гра захоплює людей, примушує їх віддаватися боротьбі, переживати що відбувається всією гаммою своїх відчуттів і тим самим довести нев'янучу силу людського духу. На результат будь-якого змагання впливають різні чинники, з яких найважливіше природні здібності того, хто грає і емоційність його натури. Здібності - це закріплена в людині система психічних процесів, що визначають придатність для того або іншого виду діяльності. Тут і спадкові передумови, і зусилля самої людини по розвитку природніх завдатків. Наприклад, серед предків, братів і нащадків І.С.Баха (у п'яти поколіннях) ми виявляємо вісімнадцять музичних дарувань. Серед складових таланту найважливіше легкість, швидкість засвоєння і широта охвату прийомів гри. Спостерігається і ранішній, і пізній прояв здібностей. Нерідкі випадки, коли людина в юні роки нічим видатним не вирізняється, а в зрілому і навіть похилому віці стає крупним фахівцем, ученим, художником і так далі. Інші, навпаки, обіцяють в молодості багато, а подорослішавши, очікувань не виправдовують - це так звані вундеркінди. Але особливої пошани заслуговують люди, що рано заявили про себе і не розгубили здібностей до кінця життя. Інший важливий чинник - емоційність людської натури. Переживання людини, пов'язані з відношенням до того, що оточує, складають сферу його відчуттів і емоцій. Якщо відчуття є відношення особи до того, що вона робить, то емоціями є відчуття позитивні або негативні. Іншими словами, людина відчуває за допомогою конкретних емоційних переживань. У грі переживання слідують поперемінно із знаком "+" і "-", ситуація міняється швидко і непередбачувано. Після закінчення партії або її етапу людиною можуть оволодівати емоції, що на якийсь час створюють преподнятое або, навпаки, поганий настрій. До позитивних ігрових емоцій відносять, наприклад, цікавість, допитливість, здивування, з яких починається всяке пізнання (у нашому випадку освоєння гри), а також задоволення, радість, які випробовує учасник змагання, зокрема - у разі перемоги - протягом значного послеигрового періоду. Вдалі, сміливі, оригінальні рішення і дії інших гравців можуть викликати у глядачів і сильніші позитивні емоції: захоплення і преклоняння. До негативних емоцій відносяться легке роздратування, досада, незадоволення, пригнічений стан. Порушення принципу справедливості, некоректні дії суперника, несправедливі вирішення суддів можуть викликати украй негативні емоції - такі, як гнів і навіть огида. Окрім вищеперелічених емоцій можна виділити споріднені з ними, але що займають особливе місце сильні переживання - так звані афекти і пристрасті. Стрімкий, бурхливий вибух емоцій, що приводить до розрядки і одночасно до не контрольованою свідомістю діям, є афектом. Він зазвичай викликається раптовими, дезорганизующими психіку потрясіннями. У сучасному, все більш коммерцианализирующемся спорті програш приводить до афекту. В результаті спортсмен вибивається з колії, а іноді навіть на тривалий час втрачає інтерес до змагань. В стані афекту, як то кажуть, людина "втрачає голову". Піддавшись емоційному зриву, він іноді виявляється здатний на безмовні дії, забуваючи про наслідки того, що творить. У міру ослаблення конфлікт переходить в інтелектуальну сферу, стає предметом спокійного аналізу, його вплив на особу падає. Психологи рекомендують тим, хто схильний до афектів, гальмувати раптові вибухи емоції, не переходити до дій. У гострій ситуації краще швидше покинути місце виникнення конфлікту, постаратися його забути і перемкнутися думками на інше. Пристрасть, на відміну від афекту, стійкіше, більше діюче відчуття. Залежно від обставин пристрасть може спалахувати на якийсь час, а потім проходити, слабшати і навіть зникати. Для неї характерна зосередженість, "зібраність" помислів і дій, направлених до однієї мети. Відомий вираз: "Ніщо велике не здійснювалося без великої пристрасті". Для бильярдиста пристрасть - це спрага оволодіти всіма технічними, тактичними прийомами, це прагнення грати якомога частіше і перемагати, тобто те цінна якість, без якої неможливо досягти серйозних успіхів.
|