Громадські організації ветеранів війни і військової служби, військові пенсіонери неодноразово зверталися до Кабінету Міністрів України, органів державної влади щодо поліпшення соціально-побутових умов життя, подальшого удосконалення державних гарантій їхнього соціального захисту та їх реалізації. В чергове ці питання обговорювалися на VІ Форумі ветеранів, який проходив 27-28 жовтня 2016 року.
Одним із центральних було питання грошового забезпечення військовослужбовців і пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби.
Протягом тривалого часу розробляються пропозиції та триває публічне обговорення шляхів удосконалення грошового забезпечення військовослужбовців та службовців інших структур сектору безпеки і оборони, збільшення розмірів пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби.
Наявні напрацювання і відсутність остаточних рішень органів державної влади, суспільні вимоги та очікування, свідчать про неефективний соціальний діалог у цій царині,
Поглиблений аналіз стану справ підтверджує висновки про те, що реальних і обґрунтованих розрахунків, прогнозування соціальних і фінансових наслідків прийняття чи неприйняття очікуваних рішень не існує.
Поряд з тим, є переконання в тому, що структура грошового забезпечення має бути приведена у відповідність фізичним і моральних затратам військовослужбовців та містити необхідні надбавки, підвищення, премії і винагороди мотиваційного характеру. Прийняття у січні 2016 року постанови Кабінету Міністрів України №18 та видання наказу Міністра оборони України від 27 січня 2016 року №44 щодо збільшення розмірів преміювання службової діяльності та виплати винагород за виконання завдань у зоні АТО поставленої мети не досягло, викликало неоднозначне сприйняття військовою громадськістю та, особливо, ветеранами і вносить негативний розголос у суспільстві. Повернення моделі ручного управління, зокрема, грошовим забезпеченням представників різних структур цього сектору, призвело до запровадження нерівної оцінки виконання службових завдань у грошовому еквіваленті в різних військових структурах при рівних моральних і фізичних затратах. Прийняття постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 р. № 718 рішення щодо посадових окладів окремих посад військовослужбовців військова і ветеранська громадськість сприйняла, як черговий крок в удосконаленні системи грошового забезпечення, ліквідації існуючих в ній диспропорцій.
Водночас, відповіді на необхідність і шляхи приведення розмірів грошового забезпечення у відповідність рівню життя законодавство не надає, оскільки зростання соціальних стандартів відповідно до законів України про Державний бюджет України на розміри пенсій за вислугу років безпосередньо не впливає. При цьому Закон України “Про індексацію грошових доходів населення” лише частково компенсує темпи зниження рівня життя військових пенсіонерів.
Пропозиції щодо регулювання поетапного підвищення пенсій нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України є неприйнятними оскільки протирічать приписам Закону України “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб”. Ветеранська громадськість переконана в тому, що створена і роками усталена система перерахування раніше призначених пенсій, приведення їх у відповідність розмірам прожиткового мінімуму і ціновій політиці держави не потребує кардинальних змін.
Непереконливим є і твердження про відсутність належних фінансових ресурсів для удосконалення структури грошового забезпечення військовослужбовців та інших службовців сектору безпеки і оборони, про необхідність критичного збільшення бюджетних видатків на збільшення пенсій особам, звільненим з військової служби. Зазначені витрати потребують всебічного обґрунтування і об’єктивних розрахунків.
Заяви і повідомлення, які оголошуються суспільству в інформаційному просторі, часто носять безапеляційний і необґрунтований характер, а особи, які їх озвучують, не несуть будь-якої відповідальності за це.
Виходячи із наведеного, необхідно завершити громадські консультації щодо шляхів удосконалення структури грошового забезпечення та збільшення розмірів військових пенсій із залученням представників зацікавлених міністерств і відомств, Мінсоцполітики, Мінфіну, Мінюсту, Мінекономіки та Пенсійного фонду України.
Очевидно, що удосконалення структури грошового забезпечення військовослужбовців доречно здійснити шляхом тарифікації посадових окладів залежно від мінімальної заробітної плати, встановленої законодавством, та збільшення окладів за військові звання до розмірів, встановлених поліцейським постановою КМУ № 988 2015 року, оптимізації підвищень, надбавок, премій і винагород. Такий проект урядового рішення розроблений Міноборони і ветерани вимагають якнайшвидше його розглянути.
Переконаний, що необхідно зберегти існуючу систему перерахунку раніше призначених пенсій, пов’язану із зміною розмірів грошового забезпечення військовослужбовців.
Тому наразі потрібно за участі Мінсоцполітики і Пенсійного фонду України провести ретельні фінансові розрахунки бюджетного навантаження від можливого збільшення грошового забезпечення та пов’язаного з цим перерахунку раніше призначених пенсій і в стислі терміни прийняти відповідні урядові рішення.
Перший заступник Голови СОУ
полковник Олександр Сасько
|